Saturday, October 02, 2010

Homeschool Your Children


..til they reach seven.

I found this waktu surfing, buat ai teruja. Pernah dengar sekali dua pasal homeschooling, tapi tak ambil port sangat. Tapi kali ni tiba-tiba berminat, mungkin sebab kartun ni so cute terus berkobar-kobar di dada nak baca sampai habis hahahaha. Okey sebenarnya tak funny pun.

Actually, saya rasa homeschooling mungkin sesuai untuk kita terapkan nilai-nilai kekeluargaan dalam diri anak-anak. Anak-anak? Ah suddddah. Macamlah aku sendiri dah ada children. Hahaha. Tapi tak apa, proses pembelajaran itu tidak patut pernah berhenti. Tak semestinya satu masa, hanya belajar satu subjek saja. Macam tu lah. Even belum sampai masa pun, tak salah kita nak educate diri kita lebih awal bukan?

Anyway, macam yang saya cakap tadi, ikatan yang rapat dengan keluarga, dilatih dari kecil untuk berada di sekitar keluarga sahaja (doesn't mean mereka tak dibenarkan bersosial dengan kawan-kawan), akan buat kanak-kanak ni dari kecil merasa dekatnya dengan keluarga. Saya suka nak cakap, dari bayi mula lahir hinggalah umur 5 tahun, merupakan fasa paling penting dalam pembentukan peribadi anak-anak. Bila dari kecil anak-anak biasa pada keluarga, biasa pada ajaran parents (parents kenalah bagi ajaran yang elok-elok, cukup ilmu dunia dan akhirat), insya-ALLAH besar nanti dia tidak sewenang-wenangnya membelakangkan family.

Okey tak pasal-pasal bagi kursus keibubapaan dekat blog. Ngahahahahhh.
Share:

0 comments:

Post a Comment

Thanks for simply being here! *love*