Sunday, August 17, 2008

HIKMAH CIPTAAN ALLAH

Kita lahir dengan 2 mata di depan wajah kita, kerananya kita tidak boleh selalu melihat ke belakang. Tapi pandanglah semua itu ke hadapan..
Secara natijahnya, kita juga punya 2 kaki yang diciptakan ALLAH untuk sentiasa maju ke hadapan, bukan berundur ke belakang. itulah antara apa yang tersirat dalam kejadian kita, ALLAH telah berpesan untuk sentiasa bergerak ke hadapan..

Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan, memilih mana yang benar dan mana yang salah, untuk menimbang dan berlaku adil samada pada diri kita atau pada diri orang lain..

Kita lahir dengan otak di dalam tengkorak kepala kita. Walau semismin mana pun kita, kita tetap kaya. Kerana tidak akan ada seorang pun yang dapat mencuri otak kita, fikiran kita dan idea kita. Dan apa yang kita fikirkan dalam otak kita jauh lebih berharga daripada emas dan perhiasan.

Kita lahir dengan 2 mata dan 2 telinga, tapi kita hanya diberi 1 buah mulut. Kerana mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal lain yang bisa kurang menyenangkan. Sehingga ingatlah, bicara sesedikit mungkin tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya.

Kita lahir hanya dengan 1 hati jauh di dalam diri kita. Mengingatkan kita bahawa satu-satu penghargaan dan pemberian cinta hendaklah datang dari sudut hati kita yang paling dalam. ALLAH mengurniakan kita sekeping hati, asalnya segumpalan darah yang perlu kita jaga sebaiknya kerana itulah pesan ALLAH. jika baik keadaan hati tersebut, maka baiklah segala-galanya pada diri kita..


Share:

0 comments:

Post a Comment

Thanks for simply being here! *love*