Pages

Happy Belated Birthday To Me! [1st Dec.]

Tuesday, December 12, 2006

assalamualaikumm..

it's been long since i dun update my frensta..

fuh..

to see the '20' on the top side of my profile, i feel extremely excited. finally i'm 20!

~ thanks 4 that birthday greet guys!!

i'm sorry.. wat mase ni nak stop jap berfriendster.. nak betul2 nikmati cuti.

cuti dr segalanya.

u guys know wut i have been through lately ait. i need time.. and now i'm taking my time.

aku dlm proses bina semangat baru.. aku mahu, balik kampus nanti, segalanya seperti sediakala. no more crying baby. no more termenung sana termenung sini.

well.. just passing by here to tell u guys.. risau nanti ade yang tercari2.

pd teman2 baru yang baru add, thanks.

gotta go. thanks for taking time viewing my blog.

bye.

will be back.

miss u all!

(^^,)

FeW MoRe Days to Go0o.. —>>

Saturday, November 18, 2006

pheww! actually takde semangat sgt nak balik Sabah. kali ni mcm tak excited sgt mcm balik raya hari tu.. hambar je kali ni. huh.. taip mende ni pun malas rasanya tapi wat je la.. nak hilang tensen jap. ape la aku nak lalutkan hari ni. malas dah (malas lagi..) nak talk 'bout feeling2 ni. huahuahua! td baca buku teks Kenegaraan Malaysia.. 19hb ni exam for that paper. habis setengah buku. terhengat time amik STPM, tajuk ni masuk dlm silibus STPM Pengajian Am kertas 1. malas baca.. dpt C. huhu! isykk.. wat malu je sebut kat dalam ni.. *grinning*. uhuks! baru terhengat. roomate kate ade soalan esei.. ni yang den lemoh nih! wokeyla geng, lapar la plak. nak gi makan jap. anyway, wishing happy birthday to my sist, Hasnie Farhana.. 17th Nov. bubye!

Renungan Hawa

Thursday, October 12, 2006

Wahai kakakku, kenapakah lemah sungguh kaum hawa itu, asyik berteman tangis dan sendu sahaja."

Lalu berbicara si bidadari berwajah manusia;

"wahai adikku. Bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya. Tapi disitulah wahai adikku, kekuatan utuh x ternilai andai pandai digunakan sebaiknya. Tangis sendunya wanita itu wahai adikku, bisa meleburkan ego seorang lelaki... menjadi 'izzah' yg plg gah bahkan lebih gah dr egonya seorang lelaki. Kerana sendu rayunya wanita itu, Musa a.s terselamat dr kekejaman Firaun. Duhai adikku, lembut wanita itu bukan lemah, tp senjata."

Si adik tidak berpuas ati. Lalu dipertikaikan lagi...

"Namun wahai kakakku, wanita itu fitnah dunia."

Tersenyum sang bidadari berwajah manusia.

"Pernahkah adikku dengar akan pesanan Ilahi pd hambanya? Wahai para lelaki yg beriman, tundukkanlah pandanganmu. Lalu Allah berfirman lagi antaranya bermaksud, wahai para wanita yg beriman, tundukkanlah pandanganmu, dan tutuplah auratmu. Lantas cuba adik nilai, pd siapa terlebih dahulu ALLAH dahulukan pesanannya? Pada hamba yg bergelar ar-Rijal. Kerana, andai sang lelaki menjaga pandangannya, maka tidak mungkin terlihat akan wanita yg menjadi fitnah pd dirinya. Dan tidak ALLAH lupakan pesanan buat wanita, agar memelihara auratnya kerana disitu lah kehormatannya. Sesungguhnya para wanita-wanita syurga bergelar Hurun 'Ain itu, mereka tidak memperlihatkan diri mereka kecuali pd para suami mereka sahaja. Dan mereka dikatakan wanita2 yg suci. Namun... wanita yg beriman itu, kata Rasulullah, lebih tinggi martabatnya! Bukan fitnah semata-mata jikalau ar-Rijaal dan an-Nisa' sama2 mematuhi pesanan Ilahi itu! Sesungguhnya wanita yg beriman yg solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yg soleh."

Adik masih x puas ati.

"Tapi kakakku, kenapa wanita itu menjadi peragaan? Tidakkah mereka merasa malu??"

Sang bidadari berwajah menguntum senyum penuh makna. Adus, semakin terasa mendalam kasih sayang pd penghuni jannah ini!

"Wahai adikku sayang. Al-Haya' itu dalam diri setiap insan. Wujudnya seiring dengan nafas insani. Dan al-Haya' itulah pakaian iman. Pada diri wanita itu, indah al-Haya' sebagai pembenteng diri. Namun, bila mana al-haya nya lebur, imannya runtuh. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan? Kerana mereka sebenarnya paranoid. Merasakan diri tidak cukup menarik... merasakan belum cukup lagi dunia melihat diri mereka. Mereka sebenarnya golongan yg kalah dr segi psikologi. Namun
adikku... wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dr perbuatan murahan itu."

Adik garu2 kepala.

"Jadi kakak, masih adakah wanita yg solehah didunia ini? Bagaimana hendak adik kenali mereka???"

Sang bidadari tersenyum lagi. Hati terdetik moga ALLAH merahmati mujahid kecil ini. Berjihad dalam dunianya sendiri."Wahai adikku. Di zaman Rasulullah, diperintahkan wnaita2 yg beriman itu untuk menutupi aurat mereka, dengan itu mereka mudah dikenali sebagai wanita yg bermaruah. Maka demikianla adikku menilai mereka. Tp perlu juga dilihat pd hatinya... pd akhlaknya...

Di zaman ini, tidak susah membezakan wanita yg solehah dan yg toleh. Namun adikku... jgn dikau cemuh wanita yg toleh itu... kerana dlm hati2 mereka, tetap ada satu permata indah... perasaan cinta pd ALLAH... Kerana fitrah cinta pd Rabb itu sentiasa ada dlm jiwa insan. Adikku, mereka ini, tetap punyai keinginan utk kembali pd jalan yg mereka th hak ALLAH. Cuma kadang2 term solehah itu terasa berat di bahu mereka... Kadang mereka takut pd persepsi wara dan alim. Sedangkan itu cumalah persepsi. Hakikatnya, wara' itu bermaksud menjaga.

Maka sesiapa sahaja yg menjaga adalah wara'. Alim itu maksudnya mengetahui. Barangsiapa yg berilmu maka dia adalah alim dlm bidangnya. Persepsi yg salah pd dua perkataan ini menjadikan mereka takut untuk berubah kepada stage yg lebih baik. Kerena begitulah persepsi masyarakat. Sedangkan mereka alpa... ALLAH tidak menjadikan makhluk (ciptaan) ini tanpa tujuan dan garis panduan. ALLAH tidak zalim kepada ciptaanNYA. bila mana dia menciptakan hawa itu dari rusuk adam... Dia telah mengetahui apakah sebaik2nya buat makhluk bergelar Hawa ini... Ditinggikan martabat golongan HAWA ini... Tapi sayang... golognan HAWA ini kadang2 merendahkan martabat mereka yg ALLAH jdkan penuh kemuliaan...

Wahai adikku... 1001 keindahan penciptaan wanita.

Pandai2lah dikau menilai... antara permata dan debu2 kilauan pasir.

Wahai adikku... Wanita ibarat epal. Epal yg x berkualiti...amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah... Tapi epal yg tak mampu dibeli, ia berada di puncak. Susah dipetik, susah di gapai. Terkadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik. Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah. Sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH jadikan begitu tinggi martabatnya.

Sebenarnya..epal itu terlalu tinggi... elok sifatnya... sehinggakan tiada siapa yg berani memetiknya. Hanya pemuda yg benar2 hebat sahaja bisa memperolehinya... Mungkin bukan di dunia... tp mungkin di akhirat? Biarlah jodohnya bukan di dunia... asalkan cinta ILAHI mengiringinya...tak semestinya dipetik di taman dunia rite? Tp lebih bermakna bile ALLAH sendiri yg mengarahkan hamba yg disayanginya utk memetik di taman akhirat kelak."

Adik terpaku sendiri. Mungkin membayangkan sepohon epal yg besar dengan buah2 epalnya yg kemerahan??

Sang bidadari lalu bangkit.Bicaranya sudah berakhir buat masa kini. Pasti kan dia sambung perbualannya dengan penghuni syurga ini. Wahai adikku... sungguh tulus bersih jiwamu. Benarlah kata ALLAH swt, kamu kanak2 adalah penghuni2 syurga!

Alangkah bertuah dirimu adik... Dan aku? Hanya bidadari berwajah manusia... berhakkah menjadi bidadari syurga? Wallahu'alam

Aku dan dirinya.

Sunday, September 17, 2006

Untitled2_1

Teman..

Cinta bukan sekadar bila kau kesunyian. Bukan sekadar bila kau tak punya sesiapa untuk mencintai dan menyayangimu.. Dan bila terlalu banyak cinta di sekelilingmu, hatimu mula alpa. Tidak dapat membezakan antara kaca dan permata.

Setelah segalanya, kini, takdir telah menemukan kami semula. Dalam suasana yang nyata berbeza. Allah telah memberi kami satu lagi peluang setelah memisahkan kami buat sementara. Setelah memberi sebegitu banyak airmata di sepanjang hubungan kami dulu, tentu ada hikmah tersembunyi. Hikmah yang belum sampai masanya untuk dimengertikan. Itulah kesimpulanku.

Mungkin kami masih boleh mulakan hidup baru bersama. Bersama-sama membina kisah cinta baru. Yang lebih bermakna. Dalam situasi yang lebih matang. Matang lantaran pengalaman dan kesilapan lalu. Akan lebih menghargai antara satu sama lain. Lebih banyak ketawa daripada air matanya.

Akan ku bina kekuatan untuk membangunkan semula kepercayaan itu.

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS